Levottomuus

Janne Ahola

yksikanavainen videoprojisointi / single channel video projection

1:30 min

2018

Jokaisella historialla ladatulla paikalla, kuten jokaisessa meistä, on muistoja, jotka pyritään unohtamaan. Huolimatta siitä, kuinka kovasti yritämme haudata niitä, nämä muistot ja pelot elävät pinnan alla.
Levottomuus on Aleksanterin patterin holviin heijastettu videoinstallaatio.
--
Every place with a past, like every one of us, has memories that are intended to be forgotten. No matter how hard we try to bury them, these memories and fears still live under the surface.
The Restlessness is a projected video installation on Alexander Battery.



Katve - Blind Spot

Mia Erlin 

Videoprojisointi, led-spotit, stereoääni
3:00 min
2018

Lyhyt häivähdys,

kaikki unta ja totta.

Varjoissa tuuli.


Ukkosenjumala näyttäytyy

Tero Jartti

tuli, matkapuhelimen lamppu, Ukkosenjumala-patsas, armeijan vanhoja pukkeja, kiviä ja tiilejä

2018

Suomalaisten Ukkosenjumala Ukko - nimi on lepyttelevä kunnianimi - saapui kantasuomalaisten ja saamelaisten Tiermes (Horagallis) taivaalle noin 2400 eKr.

Siellä Jumala jyristeli kolisevilla vaunuillaan pitkin taivaan kantta, singoten salamoita alas maahan kuin nuolia puhdistaen ilman taudeista ja polttaen vanhan antaen uudelle tilaa kasvaa.

Ukkosenjumala oli saamelaisten tärkein jumala. Sitä pidettiin sekä hyvänä että pahana jumaluutena. Ukkosenjumalalle oli syytä uhrata raivon lepyttämiseksi ja myötämielisyyden takaamiseksi.

Kristinuskon saapuminen ja kaiken kattava hölynpöly syrjäytti Ukkosenjumalan mielemme näkymättömiin syövereihin; hylättyjen kaivostemme tai kasemattiemme uumeniin.

Ajoittain, kun aika on altis, Ukkosenjumala näyttäytyy - kenelle pahana, kenelle hyvänä - ja näyttää ikiaikaisen, myyttisen voimansa.

Ukkosenjumala-patsaan malli on mukaeltu saamelaisesta noitarummun kuviosta.

Medusa


Pekka Järvilehto


Näyttämövalon kuori, metallia, PET-muovilevy, 2 sinistä laseria, mikroaaltouunin lautasen pyöritinmoottori, shampanjapullon korkki, Meccano-rakennussarjan osia, virransyöttö- ja ajastinelektroniikkaa,kierrätettyä rullaverhoa, valoverhoa sekä metalliprofiilikiskoa

2018

Mekaaninen kone ja lasersäde piirtävät arvaamattomia kuvioita valon kulkiessa arkistenkin aineiden läpi. Valon taipuminen, heijastuminen ja interferenssi tunnetaan tieteessä hyvin teoriassa. Kuitenkin todellisuudessa valo voi käyttäytyä hyvinkin yllättävästi, luoden alati muuttuvan pohjan mielikuville ja monimerkityksellisille tulkinnoille.

Teos on valmistettu pääosin kierrätetyistä materiaaleista.



Palo

Einari Leskinen

Hartsi, kitti, tuhka, ohjelmoidut rgb-led-valot
2018

Valo hehkuu säröilevän massan alta.
Kovan pinnan alla sykkii lämmin sisus.Ympäristömme muuttuu jatkuvasti ja osa menneisyydestä jää piiloon sen rakenteisiin.
Seinissä kulumat ja murtumat ovat selviä viittauksia menneestä. Vain pölykerros peittelee jälkiä.
Teos muodostaa maahan oman kerroksensa uutta pintaa jonka halkeamista hehkuu valoa.
Kenties näkymä tulevasta onkin teoksen kuvaus: Aika jota elämme ja johon hautautuu pala mennyttä. Mitä ympärillemme hautautuneet kerrokset kätkevätkään sisäänsä?

--

Ardor

Einari Leskinen

Resin, putty, ash, programmed rgb-led-lights
2018

The light glows beneath the cracking mass.
Underneath the hard surface, the warm interior pulsates.Our environment is constantly changing and part of the past is hidden in its structure.
The walls with cracks are clear references to the past. Only the dust layer covers the traces where we haven't touched yet.
The work creates a new layer of surface with cracks from where the glow of light ascendes.
Perhaps the prospect of the future is a description of the work: The time we live and where the pieces of the past are buried. What are the layers hiding around us?



kuva: Minna Sirnö

Lento

Ainu Palmu

LED akkulyhdyt, jalustat
2018

Tila Aleksanterinpatterin pihalla / the Space on the yard of Aleksanterin Battery

Lento -valotaideteos leikittelee maailman ulottuvuuksilla. Lyhdyt on siroteltuna kolmeen ulottuvuuteen josta katsoja oivaltaa kuvion kun oikea näkökulma on löytynyt ja siristää vähän silmiä.

--

Lento

battery powered LED lanterns, tripods
2018

Lento - light art piece plays with different dimensions. It consists of lanterns scattered to the scene in seemingly random order. When you find a right spot to look at them it all starts to make sense.



Peace Ltd

Ilkka Paloniemi

neonvalo, sinkitty pelti

neon light, galvanized steel
2018

Neon on jalokaasu ja alkuaine nro 10 minkä alkuperäinen väri valona on puna-oranssi kun se aktivoituu sähkövirran vaikutuksesta. Neonkylttejä on käytetty 1910-luvulta lähtien erilaisiin mainos- ja informaatiotarkoituksiin, valotaiteen historiassa on lukuisia esimerkkejä neonin käytöstä myös. Neonkyltit on lähes aina sijoitettu korkealle ylös, niin myös Vallisaaressa.

Elämme maailmassa missä pieni tekninen rikkoutuminen saattaa muuttaa viestin merkitystä radikaalisti.
--
Neon is noble gas and chemical element nr 10 with original red-orange color when activated by electrical current flow. Neon signs has been made since 1910 for various advertisement and informational purposes, there is also several examples of use in world of light art. Neon signs are almost always located in high positions, as well in Vallisaari too.

We live in world where small technical failure might change the meaning of message radically.



Kuva Minna Sirnö

Shadows in the Air, Darkhouse Vallisaari

 
Risto Puurunen

Rautalanka, romut, led-taskulamput ja värikalvot
äänimaisema Tero Vänttinen
2018

Laita päähäsi pahviset 3d-lasit ja ota käteesi erikoisrakenteinen 3d-taskulamppu. Sitten olet valmis astumaan sisään entiseen asevarastoon, jonka seiniltä vyöryvät silmillesi hurjat kolmiulotteiset varjot kuin tykin suusta konsanaan.



Serve Somebody

Emma Rönnholm

muovipussit, RGB-LED valo, puu
plastic bags, RGB-LED light, wood
2017

8-osainen valoteos. Esikuvina keskiaikaiset ikkunamaalaukset Chartres ja Strasbourg katedraaleissa.
Teos Serve Somebody koostuu kahdeksasta muovipussikollaasista ja on tehty keskiaikaisen lasimaalauksen mallin mukaan. Kollaasin läpi hohtaa väriä vaihtavat LED-valot. Valon vaihtuessa sinisestä, vihreän ja keltaisen kautta punaiseen myös kollaasin värit heräävät eloon ja muuttuvat. Kokonaisuus on sekä hypnoottinen värikylpy, että kaupallisen nykykulttuurin vuoropuhelu keskiajan uskonnollisen maailmankuvan kanssa.



Saturnuksen myötäväreily, 2018 

Esteettinen jalanjälki 2

Jyrki Sinisalo

kuusi eri teosta
2018

Valo ja varjo ovat minun tapani hahmottaa maailmaani.

Mielestäni valosta syntyy esteettinen jalanjälki.
Hehkulamppu on valotaiteen kuningaslaji.

--

Light and shadow are my ways to perceive my world.

To me light creates the esthetical footprint.
The incandescent lamp is the king of the lightart.



Fusion

Tuomas Tuomiranta & Janne Särkelä


tietokoneanimaatio ja stereoääni
computer animation and stereo sound
3:30 min
2018
animaatio: Tuomas Tuomiranta, ääni: Janne Särkelä 

Fusion-teoksessa tietokoneanimaatio ja -ääni yhdistyvät saumattomasti. Animaatio on ohjelmoitu Processing-kielellä ja ääni luotu Max-ohjelmalla. Synkronointi on varmistettu lähettämällä dataa parametrien muodossa ohjelmien välillä renderöinnin aikana. Animaatio rakentuu väripalkeista, joiden neljä väriä sekoittuvat additiivisesti muodostaen uusia sävyjä ja kirkkaita välähdyksiä. Äänessä on neljä pääelementtiä, jotka vastaavat eri värejä ja niiden ominaisuuksia. Ääni on koostettu useista vedoksista, jotka on valittu korostamaan näitä ominaisuuksia.

--

animation: Tuomas Tuomiranta, sound: Janne Särkelä

Fusion piece is a seamless combination of computer animation and sound. The animation is programmed with Processing language and the sound is created with Max program. Synchronization is ensured by sending data in form of parameters between the programs. The animation is built from color bands with four different colors. The colors mix additively and form new colors and bright flashes. The sound has four main elements which correspond the colors and their features. The sound is constructed from many layers that are selected to highlight these features.


L102 Light Amber

Nanni Vapaavuori

mehiläisvaha, valonheitin

Teos on valmistunut valosuunnitteluna tanssiteokseen Nevereverland (Asematila, Helsinki 2017)


Konventionaalisten teatteriheittimien valon sävyn muokkaamiseen käytetään vaihdettavia värikalvoja, joissa sävyvaihtoehtoja on useita satoja. Värikalvo LEE102 Light Amber on suunniteltu tuottamaan lämmin auringonvalon sävy. Mehiläisvahakennoissa sävy on sama - eikä kuitenkaan ole.

Teos on valmistunut valosuunnitteluna tanssiteokseen Nevereverland (2017). Siinä esitystilaan tulvivaa luonnonvaloa muokattiin ikkunalaseihin työstetyin öljy-, rasva- ja vahakerroksin.



Photosynthesis

  

Aalto-yliopiston NEPPI-kurssi, Aalto university NEPPI course (neppi.aalto.fi)


Polykarbonaatti, LED-valaisin, elektroniikka, teräsverkko, sammal, videoprojektori, Unity- monialustainen pelimoottori

Polycarbonate, LED-light, electronics, steel-wire, moss, videoprojector, Unity game development platform


Valon fotonien energia sitoutuu varastoitavaksi muodoksi. Kasvillisuus sitoo auringon säteilyenergiaa ja näin syntyy happea sivutuotteena.
Teoksessa kokija pääsee sulautumaan fotosynteesin prosessiin esineiden internetin avulla.
...
The energy of light photons transforms into a storable form. Flora captures solar radiation while emitting oxygen as a side product.
You are invited to immerse yourself into the photosynthetic process via Internet of Things.

Syksyn 2018 aikana Suomen valotaiteen seura on myös mukana Reflektor Helsinki tapahtumassa sekä Voipaalan taidekeskukseen tehdään näyttely Suomenlinnassa vuonna 2017 olleen FLASH1- Valon Rajalla näyttelyn pohjalta.